Solvang 4
Ordensrunde 24.06.2026
Styret har gått ordensrunde og det er gledelig å kunne melde at det er veldig god orden og hageglede på de fleste parsellene. På noen få er det imidlertid tydelig at det ikke legges ned nok tid og at de preges av å vedlikeholdes via skippertak. Styret oppfordrer alle til å bruke og stelle hagen hyppig.
I år har det fine groværet gitt en ualminnelig frodig hage. Dette medfører at det gror over på fellesarealene og under hekkene.
Skvallerkålen er spesielt tallrik i år. Vi oppfordrer alle til å ta et tak der dere ser at den er i ferd med å ta over.
Kvistbilen kommer. Her er kvistvettreglene
I den anledning vil komiteen minne om en del viktige ting for at dette skal fungere optimalt.
1. Fast rutine: Hageavfall kan settes ned søndag etter kl. 12.00 og frem til mandag kl. 15.15. Det er ikke anledning å levere etter dette, da det kan forsinke arbeidet. Kommer kvistbilen på en lørdag, som er tilfelle denne gangen, kan man sette ned kvistene på fredag etter 17.00 og frem til lørdag kl 10.00.
2. Biler som står til venstre for rosebedet må da være flyttet.
3. Veien til høyre for rosebedet må ikke blokkeres, vi trenger en rømningsvei.
4. Sekkene må ikke være for tunge, ikke kast jord, gress med jord eller epler.
5. Det skal ikke være knute på posene.
6. Kvister/greiner skal buntes pent, maksimal lengde 1,5 meter, og diameter 15 cm. Rosegrener legges i egne bunter.
7. Sett kvister og sekker hver for seg, ikke oppå hverandre. Unntak: hageavfall fra dugnader kan settes ned uavhengig av gjeldende regler.
8. Vaktliste: Alle som har vakt inneværende sesong har fått egen mail om dette (og vaktlisten ligger også på nettsiden vår).
9. Vi organiserer det slik at to personer står foran og kaster kvist/tømmer sekker. To personer drar fram sekker og spretter opp sekkene. Og til slutt har vi to eller flere som feier og rydder opp.
10. Bytte kan skje innbyrdes, men husk å gi beskjed til ansvarlig fra styret, navn og tlf. nr er ført opp på vaktlistene.
Første kvistbil: 18. april. Her er hele vakt-turnusen.
Og det ble vann
Den med best rygg av de fremmøtte måtte klatre ned i hullet.
- Ja, alt ser bra ut, kom det i retur.
Og ja, det er et lite skritt for mennesket, men et nokså stort sprang for Solvang 4 endelig å ha vann igjen. Sesongen 2026 er i gang!
Kryss fingre for vannet!
Årsplan 2026
Årets siste dugnad er avlyst
Dugnaden er nemlig avlyst siden det ikke er noen store oppgaver som må gjøres denne høsten.
Nyt helgen!
Hva skal du finne på den siste helgen i august? Svaret er på Solvang!
Åpningstider lørdag 30. og søndag 31. august: 11.00-16.00.
Neste kvistbil: 1. september
Fast rutine hver gang er at hageavfall settes ned søndag etter kl. 12 og frem til mandag kl. 1515. Det er ikke anledning å levere etter dette, da det kan forsinke arbeidet. Eneste unntak er dugnadsavfall, det kan settes ned allerede lørdag, husk å holde åpen rømningsvei. Biler må flyttes på plenen langs rosebedet innen søndag kl. 12 00.
Sekkene må ikke være for tunge, ikke kast jord, gress med jord eller epler. Det skal ikke være knute på posene. Kvister/greiner skal buttes pent, maks lengde 1,5 meter. Rosegrener legges i egne bunter. Sett kvister og sekker hver for seg, ikke oppå hverandre.
Obs! I forkant av kvistbilen 1. september kan det ikke settes ned hageavfall før etter høstmarkedet er avsluttet.
Mvh styret
Solvangdagene nærmer seg. Her er behovet til markedskomiteen.
Vi trenger:
◦ Lopper
◦ Produkter som syltetøy, saft, kaker, pickels, grønnsaker og frukt i alle former
◦ Planter/stauder/buketter
◦ Kaker til Cafe Utsikten
◦ Premier, både store og små
◦ Åpne hytter
ÅPEN HYTTE
I fjor var det åpen hytte- rekord på 4' ern. Herlig om vi klarer å få like stor oppslutning i år!
Gul ballong gjør det enkelt å signalisere når det er mulig å stikke innom i hagen.
Det er opptil den enkelte om det også skal være anledning for å kikke innom i hytta, og ikke ta MED ballongen om du selv skal på marked. Det holder å ta den NED, så er det bare å heise den igjen om du vil ha mer besøk!
Send meg gjerne en melding her eller på 97604408 om du kan tenke deg å bidra en time eller flere, lørdag eller søndag👍😄
LOPPER:
Vi er særlig glad for å få glass, keramikk, porselen, klær (særlig vintage), små møbler, vinylplater, kunst/dekor, barneleker, elektronikk, kjøkkenutstyr og pent brukte sykler. Har du lopper å gi bort så kan du sette det utenfor porten din torsdag 28.8 før kl 19. Eventuelt kan du kontakte Asle (41223325) eller Kristin (90163390) for å avtale henting andre tider.
PRODUKTER: Hagene bugner av bær og frukt nå. Tenk på høstmarkedet når du safter, sylter eller tørker - og lag noen glass ekstra! Sett gjerne på en fin merkelapp, eller så hjelper vi deg med det! Husk å bruke rene og pene glass. Varer kan leveres på Felleshuset torsdag 28.8 og fredag 29.8 på ettermiddagen. Eventuelt kontakt Heidi (435) eller Trine (trine.brathen@icloud.com)
Kjøkkenet på Felleshuset er tilgjengelig for produksjon i uka før markedet, og vi har aluminiums-former til kaker/paier hvis du trenger det.
I fjor hadde vi også flotte strikkeprodukter (sokker, votter og barneklær). Slikt kan gjerne selges på høstmarkedet hvis noen lager.
STAUDER:
Vi håper mange ønsker å dele planter/stauder/buketter fra hagen sin. Leveres på Felleshuset fredag, eller gi beskjed til Heidi så kan vi hente hos deg i uke 34.
Til dette trenger vi også store plastpotter, så hvis du har noen ekstra, gi gjerne beskjed, eller sett dem inn i hagen til 439.
ÅPNE HYTTER
«Åpen hytte» gjør at folk kan se hvor fint vi har det. Kunne du tenke deg å vise frem hagen/hytta di - så kontakt Marit Stoveland, hytte nr 500. Du får en fin gul heliumballong, så folk kan se om det er åpent, og som du selv kan ta med når du ønsker.
PREMIER
Det blir både lykkehjul og lotteri i år også - hvis du har ting som egner seg som premier, eller kanskje jobben din kan bidra med et gavekort - kontakt Trine på e-post eller over hekken i 439. I fjor bidro en enkelt kolonist (Hei Jan Olav!) med minst ti flotte premier.
KAKER
Cafe Utsikten holder åpent både lørdag og søndag og tar gjerne mot noen ekstra kaker for salg. I fjor fikk de noen lekre hjemmelagde blåbærmuffins, men lista må ikke ligge der! En langpanne med Toro-brownies er også velkomment:)
Hilsen Loppe- og høstmarkedkomiteen.
Unge søkes til Solvangdagene
Ungkafé inviterer (store) barn og ungdom fra alle avdelingene til å drifte kafé under Solvangdagene 30-31 aug.
Det er behov for de som liker å selge, rydde og vaske, bake kaker, koke mat, steke sveler, underholde og de som vil holde marked.
Ungkafé holder til i hjertet av Solvang på aktivitetsplassen til avdeling 2, også kjent som Solvanghjørnet kafé.
Arbeidserfaring kan skrives på CV og honoreres med 250.- pr dag (gjelder kafeen).
Mest og best av alt, det er en kjempegod anledning til å bli kjent med andre unge Solvangkolonister.
Det gjøres unntak for barn/unge og de får lov til å stille ut gratis for salg egne klær/ting-tang/greier de har laget.
Påmelding med navn, kontaktinfo og avdeling til Carina.bordewich@gmail.com
Ungdomsprosjekt på eplejakt
De plukker epler som ellers ville gått til spille, og bruker dem til å lage eplemost. Overskuddet fra salget går tilbake til ungdomsarbeid.
Ta kontakt om du har epler til overs:
marit@minamigo.no
Mobil: 481 69 758
Oppdatert årshjul Solvang 4
Oslos fineste café er åpen
Fortvil ikke, besøk oss i kolonihagen og den fine caféen vår.
Fra klokken 12 - 15 serverer vi vafler, brus, is og kaffe til en billig penge. Utsikt får du på kjøpet. Velkommen!
Se, så fint det ble!
Åpningen utsatt til 13. april
Det var ingen spesielt vanskelig avgjørelse å ta: Den planlagte åpningen kom en uke for tidlig. FOTO: ROBERT VEIÅKER JOHANSEN
No livnar det i lundar, men spente kolonister på vente på vannet i en uke til. Det siste snøfallet har skapt praktiske problemer. Kranene i de forskjellige hagene er rett og slett snødd ned, og ikke like lett å finne for alle. Avgjørelsen ble tatt klokken 12 i dag etter en kjapp rådslagning ved hovedkummen. Altså: Åpning lørdag 13. april klokken 12.00.
Vinteren biter seg fortsatt fast, men over helgen er det meldt mildvær. Da forsvinner nok denne snøen på rekordtid.
Nå kommer vinteren. Her er de viktigste tipsene og triksene mot kulden.
For at 2024-sesongen skal bli like fin som året vi snart har lagt bak oss, har vi samlet noen viktige råd før stengingen.
Stikkord: Tøm varmtvannsberederen, la alle sluser være åpne slik at luft slipper til, og trekk ut strømkontakten.
- Husk å tømme slanger, kraner, rørkoblinger og ledninger for vann.
- La alle kraner stå åpne for å sikre luftgjennomstrømning og unngå frostskader.
- Frostvæske i sluk og i toalett er smart.
- Dusjbatteriene kan være sårbare hvis det er skikkelig kaldt, for ofte kan det ligge litt vann igjen i dem. Det sikreste er å demontere dusjbatteriet.
- Åpne vannkraner ute på parsellen. La dem stå åpne slik at vannet renner ut og luft slipper inn i rørene.
- La kran fra felles vannrør og inn til hytte/parsell være slik den er i sesongen: Åpen.
- Husk at hvis du ikke tapper varmtvannsberederen for vann, vil det fryse i løpet av vinteren hvis temperaturen faller under 0 (og sjansen for det er stor).
- Husk også å slå av strømmen til berederen (trekk ut støpsel evt. slå av bryter). Hvis strømmen står på i en tom bereder, brennes elementene i stykker.
- Alle hytter skal ha montert utelys ved inngangsdør mot veien. Denne skal lyse når det er mørkt gjennom vinteren.
- Toaletthus stenges i vinterperioden, men det er en vannpost tilgjengelig øverst i Plassveien.
Knallsuksess i høstsol
- Jeg tror nesten jeg må ut i hagen og grave opp flere planter så vi har noe å selge i morgen, forteller hageekspert og superselger Liv fornøyd.
Loppegeneral Asle forteller om flere besøkende enn i fjor. Og hva er vel bedre enn først å gjøre et kupp finlopper og en LP med ungdommens helter, før man tar seg en kopp kaffe og en is i solen?
Søndag er markedet åpent mellom 11 og 15.
Billig jord og ny vaskemaskin - her er siste nytt fra styret
LESEHEST?
Under kjøkkenvinduet på Felleshuset har vi endelig fått vårt helt eget bokskap, takk til Laila Stark som har stått på for dette. Her kan du hente deg en bok eller tre, og gjerne sette en tilbake. Pass bare på at ikke Felleshuset er utleid – i så fall må du vente
NY HYTTE?
Det er fire hytter til salgs på Solvang 4 i høst. Følg med på tavlene og Facebook når muligheten for internt bytte kommer.
VINTER
Tre parsell-leiere har anledning til å overvintre på Solvang 4. Er du interessert i dette, send en epost til styret innen 15.september. Ved å bo her forplikter du deg til å gå “vinterrunder” for å sjekke at alt står bra til. Det er ikke lov å bo på hytta utenfor sesong hvis ikke du har søkt og fått ja.
VASKEMASKIN
Det er kommet ny vaskemaskin på toaletthus øst.
VERV
Valgkomiteen er godt i gang med sitt arbeid, men hører gjerne fra deg som kan tenke deg å sitte i styret – eller ta andre verv. Har du hatt hytte i noen år nå, men aldri vært med i styret, så husk at vedtektene våre sier “Ethvert medlem må være villig til å motta valg til styret...” Kanskje det er din tur nå? Ta i så fall kontakt med valgkomiteen og Yngvar Mykland i 492.
Husk strømmen før 10. september
Caféen med den spektakulære utsikten
Café Utsikten holder åpent hver søndag (med værforbehold) fra kl. 12 - 15 gjennom sesongen fra mai t.o.m. september. Her får du servert kaffe, vafler, saft, brus, pølser og is. Vi har Vips: kode 107011.
Vi har en flott lekeplass for barna med Solvangs "råeste" sklie. Hagen ligger kun 10 min fra Sognsvann og marka. Her er alle hjertelig velkommen, både kolonister og alle andre som vil komme på besøk.
Foto: Jan Olav Markussen
Jord ved Felleshuset
Dusjhus. Bostedsattest. Cafe Utsiktens fremtid. Her er alt du trenger å vite fra årsmøtet.
Regnskap ble godkjent og forslag om betaling for bruk av felles toalett/dusjrom debattert.
Styrets forslag om at det innbetales engangssum på kroner 1800,- per år for de som ønsker å bruke toalett/dusjrom ble godkjent med 31 stemmer.
Et av kravene for at en skal være innehaver av hageparsell og hytte, er at en har bostedsattest fra Oslo Kommune. Denne sesongen ønsker styret i kolonihagen at alle leverer ny og oppdatert attest. Dette bestilles fra skatteetaten.no og sendes digitalt til styret på solvang4@kolonihager.no
Vi trenger varer og produkter til årets høstmarked som går av stabelen i starten av september. Alle kan bidra, og i forkant ønskes det også glass og flasker til dette formålet. Komiteen har sitt første møte 6. juni klokken 18, og avholdes i hytte 501. Bli med i planleggingen og ta turen innom.
Det har i flere år vært interne diskusjoner om hvordan en skal benytte Cafe Utsikten og tilhørende område. Under dagens møte ble det en kort orientering om spørreundersøkelsen som tidligere ble utsendt. Konklusjonen er at dagens kolonister ønsker fremdeles cafe med servering av kaffe, vafler og gjerne varm mat. Mer enn halvparten av de som har svart på undersøkelsen sier at de kan delta på arbeidet med å oppgradere området/cafeen.
Det blir jobbet med å finne gode løsninger på dette fremover.
Da er kvistbil-sesongen i gang
Neste kvistbildato denne sesongen er 12.juni. Turnus er sendt på mail (de som hadde vakt i fjor, slipper i år)
Årets første dugnad i herlig vær
Styremøter framover.
Se eget menypunkt, "Planer og skjemaer"
Parkslirekne
Styret følger opp i samarbeid med de andre avdelingene, hvor vi forsøker å finne den mest effektive metoden. Men, inntil videre må den enkelte bekjempe planten på tradisjonelt vis, akkurat som med løvetann og skvalderkål. Som med begge disse må avfallet tas vare på i sekk og leveres separat til kompostering.
Her finner dere video1 og video2 som forteller litt om plantens standhaftighet og egenart.
Referat fra vårmøtet ligger vedlagt (PDF)
Ekstraordinært årsmøte 11.05.2026
Budsjettet for 2026 er kun til orientering. Det viser at styret ønsker å opprettholde aktiviteten i hagen og at vi styrer mot et tilsvarende lite overskudd i 2026.
En summende årsrapport
fra bihold-gruppa
Solvang kolonihage avd. 4 startet bihold som en kollektiv aktivitet i 2019, dels som et miljøtiltak og dels som en aktivitet for å øke kolonistenes engasjementet rundt bærekraftig hagebruk.
Biene bestøver trær, bær og busker i hagen vår, så frukt og bær blir større og flere. Vi har fortsatt fire kuber med totalt ca. 120 000 bier ved dohus øst. Biene er dyktige og har ikke hatt noe tegn til sykdom.
Vi er nå seks birøktere fra kolonihagen som alle har gått birøkterkurs. En har sluttet, tre er med fra starten og tre har kommet til de siste to årene. I tillegg har vi med en tidligere bruker fra Gro-prosjektet «God helse gjennom grønne opplevelser», et lavterskeltilbud til mennesker i en vanskelig livssituasjon mellom bydel Nordre Aker og Solvang avd. 3. Birøkterne har stelt biene omkring en gang i uken fra april til september i tillegg til tilsyn resten av året hvor biene i hovedsak er i kubene.
Nytt utebod-alternativ
Endelig høstmarked på Solvang 4 igjen!
Allerede ti minutter på åpningstid hadde det dannet seg en liten kø foran bommen ved lekeplassen. To minutter på 11 orket ikke de ivrigste å vente lenger, og handelen og prutingen startet. I krimskrams-boden skulle en tung, diger høne raskt få ny eier.
- Hva koster den?
- 100?
- Ehh.. 80?
- Ok.
Og slik gikk minuttene og timene mens et jevnt tilsig av nye kunder kom til. Høstmarked-sjef Asle virket fornøyd.
Ølglass med bikinidamer, hele middagserviser, små radioer, platen som minner deg om ungdommen, filmen som alltid får deg til å le, grønnsaksuppe, hjemmelaget brød (har du noen gang smakt squashbrød?), kortreist saft, syltetøy og muffins, og ikke minst Solvangs egen honning - ikke så verst utvalg for et lite marked i en liten krok av den store byen vår!
Høstmarkedet på Solvang 4 er også åpent søndag 3. september fra klokken 11-15.
Nå nærmer Solvangdagene seg!
Obs! Husk spørreundersøkelsen om caféen
Det har kommet inn mange svar, men vi ønsker at enda flere kolonister sender inn sine meninger rundt prosjektet.
Svarfristen er 20. august, men benytt gjerne anledningen og trykk på linken nå med det samme!
Følgende mail ble sendt alle 1. august:
Kjære kolonister på Solvang 4,
Dere får nå et spørreskjema rundt framtidig kafedrift for Kafe Utsikten. Vi ber dere svare på spørsmål og komme med innspill om framtidig kafedrift i hagen. Dere skal krysse av og svare på spørsmålene, og vi vil veldig gjerne at dere skriver utdypende der det er mulig.
Svarfrist 20. august.
Vi er den gruppen som har fått i oppgave å utrede hvordan kafeen kan drives videre, i hvilken form, og i hvilket omfang. Vi er derfor avhengig av at dere (vi alle) som skal bruke kafeen også er med på å utforme hvordan vi kan/skal drive framover.
Dere får undersøkelsen på mail, og vi ber altså om at dere krysser av på spørsmålene, (der dere ofte kan velge flere alternativer). Dette for å få et mest mulig konkret bilde av kolonistenes ønsker og behov før vi begynner å utforme våre forslag til styret.
Vi er svært takknemlig for dine svar, så sett gjerne av noen minutter, kryss av, og trykk på send når du er ferdig. Ta gjerne kontakt med oss om det er noe du lurer på, eller noe du vil utdype.
Trykk på linken for å åpne spørreundersøkelsen: https://docs.google.com/.../1FAIpQLSeNKoYxn9l.../viewform...
Vennlig hilsen
Kafegruppen ved:
Rebecca, Laila-Johanne, Ole Peder, Anuschka, Nils Helge og Laila
Mens vi venter på våren
I skogkanten på Gaustad undersøker kommunen muligheten for å bygge nytt verksted for blant annet løypemaskiner og kontorer. Bymiljøetaten opplyser at det kan føre til økt trafikk i nærområdet om det blir en realitet.
Vil bygge verksted og kontorer ved skogkanten (nab.no)
Ny sesong i sikte!
Sesong 2021 er over
Sesongen 2021 er ugjenkallelig over 😢 Postkassa på Felleshuset stenges, utenfor sesongen er styret kun å treffes på e-post adressen: solvang4@kolonihager.no
God høst og vinter ønskes fra Styret
Kolbjørn, Rikke, Mona, Rune; Bodil, Stig, Bjørn og Trine
En liten bildekavalkade av sesongen hittil
Siste nytt fra Poppelveien og styret
Kvistbilen kommer!
Kvistbilen kommer og henter hageavfall for første gang i år. Vi følger samme opplegg som i fjor, med at avfallet plasseres i sekker og bunker bak/øst for søppelconteinerne, på plenen og ut i veien bort til blomsterbedet. Her må det plasseres mellom fredag klokka 10 og lørdag 24. april klokka 10. Da må også alle bileiere passe på ikke å parkere i området. De kolonistene som skal utføre pliktarbeid denne dagen har fått beskjed. Dette pliktarbeidet består av ca 1 time pr hytte annethvert år. Mer nytt fra styret kan du lese her.
Snart blir vannet satt på!
Som alle nå vet så ble vannet skrudd på lørdag 17. april, mange måtte vente flere dager før det kom vann i krana. Mye tele i bakken.
Utbedring av strømnettet på Solvang
Denne jobben må gjøres fordi strømnettet vårt er slitt og dårlig vedlikeholdt, og en gjennomgang viser at sikkerheten må bedres.
Det er firmaet Omexom som utfører arbeidet. De kommer til å være 3-4 arbeidslag som jobber samtidig. Arbeidet vil pågå i rundt 2 måneder fremover. De har “base” på en del av parkeringsplassen til avd 3 i John Brandts vei. Det er Fellesstyret Solvang Kolonihager (FS) som har inngått kontrakten med Omexom. Mvh Styret avd 4
Snart er våren her!
Styrenytt i januar
Godt nytt år i kolonihagen!
Nytt styre og andre nyheter
Årets siste kvistbil
Bilen kommer kl 16:00 og står på avdeling 4 fram til 17:30.
Hageavfallet plasseres på oversiden av av søppel– og papircontainerne (opp mot Stjerneveien/Åsveien).
Alle biler fjernes fra parkeringsplassene i dette område senest lørdag kveld. Hageavfallet kan plasseres fra morgenen søndag 11.oktober, fram til senest kl 15:45 mandag 12.oktober.
Vi minner om at alle må vise hensyn og holde avstand. Er det mange i området - vent! Vi fortsetter med samme opplegg som tidligere, så
– for siste gang i år - vi trenger folk som kan bidra!
• 16:00 – 16:30 - 1 par (samme husstand) som kan kaste avfall inn i kvistbilen
• 16:00 – 16:30 - 2 kolonister (trenger ikke være fra samme husstand) som kan flytte sekker fram (husk kniv for å skjære opp sekker).
• 16:30 – 17:00 - 1 par (samme husstand) som kan kaste avfall inn i bilen.
•16:30 – 17:00 - 2 kolonister (trenger ikke være fra samme husstand) som kan flytte sekker fram (husk kniv for å skjære opp sekker).
•17:00 – 17:30 - 1 par (samme husstand) som kan kaste avfall inn i bilen.
•17:00 – 17:30 - 2 kolonister (trenger ikke være fra samme husstand) som kan flytte sekker fram (husk kniv for å skjære opp sekker).
•17:30 noen som tar ansvar for å rydde/koste etterpå
Gi beskjed til solvang4@kolonihager.no om når og hva du kan bidra med!
Årsmøte og stenging av vannet
Minner også om: Alle hytter skal ha montert utelys ved inngangsdør mot veien. Denne skal lyse når det blir mørkt gjennom hele året. LED pære med skumringsrelé anbefales for å spare strøm.
Septembernytt fra styret
Det nærmer seg slutten av kolonihagesesongen og styret minner om frist for å bli vinterboer i hagen er i dag. Siste frist for å søke om å bo på Solvang i vinter er 15. september. Kontakt styret på solvang4@kolonihager.no hvis du er interessert eller har spørsmål. Resten av nyhetsbrevet kan du lese her.
Nytt fra styret
Augustnytt fra styret
Juni informasjon fra styret
Etter dugnad kommer kvistbilen – hvis det melder seg frivillige kolonister ...
Er det ikke nok folk som kan stille ser vi ingen annen utvei enn å avlyse henting 08 .juni, og vurdere andre tiltak til neste gang.
KAN DU BIDRA? Vi trenger:
16:00 –16:30 - 1 par som kan lempe avfall inn i kvistbilen
16:30 –17:00 - 1 par som kan lempe avfall inn i kvistbilen
16:30 –17:00 - 2 kolonister (trenger ikke være fra samme husstand) som kan hjelpe med å flytte sekker fram til de som lemper
17:00 –17:30 - 2 kolonister (trenger ikke være fra samme husstand) som kan hjelpe med å flytte sekker fram til de som lemper
17:30 – noen som tar ansvar for å rydde/koste etterpå
Gi beskjed på mail til solvang4@kolonihager.no om du kan bidra.
For å unngå avlysning må vi ha fylt vaktlista innen utgangen av torsdag 04. juni.
Mai nytt fra Styret
Andre nyheter fra styret kan du lese her.
Innsamling av hageavfall – kjøreliste
Nærmere instruksjoner om når og hvor hageavfallet skal plasseres kommer senere, men det vil ligne på opplegget fra april. Vi trenger derfor at to og to personer fra samme husstand melder seg - i første omgang til mandag 8. juni kl 16-17.30 - enten på FB, eller i en epost til solvang4@kolonihager.no. Vi trenger minst 4 par, pluss noen som kan koste og rydde etterpå.
Kjøreliste for kvistbilen blir som følgende:
Mandag 8. juni kl. 16-17,30
Mandag 29 juni kl. 16-17.30
Mandag 17. august kl. 16-17.30
Mandag 14. september kl. 16-17.30
Mandag 12. oktober kl. 16-17.30
Som vanlig vil bilen kjøre inn på parkeringsplassen.
Info fra styret i april finner du her
Henting av hageavfall lørdag 25. april!
Kvistbilen kommer kl 9.00 lørdag 25.4. Av smittevernhensyn blir leveringen av hageavfall svært annerledes denne gangen. Alle må sette fra seg hageavfallet på parkeringsplassen til faste, oppsatte tider, og gå raskt vekk fra området. Hold avstand! Er det kø eller fullt, vent. Gå kanskje en annen vei enn du pleier.
Øst leverer fredag kl 15-18.30 eller lørdag 6:30-7:30
Vest leverer fredag kl 18.30-21.30 eller lørdag 7.30-8.30
Risikogrupper etter kl 21.30 fredag eller før 6.30 lørdag
Utpekte kolonister har ansvar for å lempe avfallet i bilen og rydde etterpå. Mvh Styret Solvang 4
Det blir ikke sånn som det har vært før, utpekte kolonister har ansvar for å lempe hageavfallet i kvistbilen!
Vannpåsetting, korona-konsekvenser og annen VIKTIG info fra styret
Ny TV og bredbåndsavtale med Get
Her kan du lese hvordan du kan bestille utstyr og tjenester fra Get.
Korona pandemi og smittebegrensning
Årshjulet 2020 fra før koronapandemi
- 4. april kl. 12 - Vannet settes på
- 18. april kl. 12 - Dugnad i felleshuset (avlyst)
- 25. april kl. 11 - Dugand i fellesområdene (avlyst)
- 26. april kl. 12 - Vårmøte / Ekstraordinært Årsmøte (avlyst)
- 16. mai kl. 19 - Melodi Grand Prix fest (avlyst)
- 24. mai kl. 12 - Cafe Utsikten åpner (avlyst)
- 2. juni kl. 18 - Medlemsmøte (avlyst)
- 2. juni kl. 19 - Quiz på felleshuset (avlyst)
- 13. juni kl. 11 - Dugnad
- 15. juni kl. 17.30 - Komiteledermøte (avlyst)
- 20. juni kl. 12 - Ordensrunde
- 20. juni kl. 12 - Barnas St. Hansfest (avlyst)
- 20. juni kl. 19 - St. Hansfest (avlyst)
- 28. juni - 1000 åpne hager (avlyst)
- 25. august kl. 19 - Quiz (avlyst)
- 5/6. september kl. 10 - Høstmarked (avlyst)
- 5. september kl. 12 - Ordensrunde
- 7. september kl. 1730 - Komiteledermøte (info kommer)
- 26. september kl. 11 - Dugnad (avlyst)
- 26. september kl. 17 - Høstfest / fårikål (avlyst)
- 17. oktober kl. 11.30 - Årsmøte (Sagene samfunnshus)
- 25. oktober kl. 12 - Vannet stenges
I tillegg vil det være faste styremøter og andre aktiviteter gjennom året. Her finner du hele årshjulet for nedlastning.
Reguleringsplaner for Sognsveien 102
Godt nytt jubileumsår!
Velkommen til gløgg og grillpølser – 2020 er snart her og kolonihagen
er 90 år!
Styrets informasjonsbrev november
Les mer i styrets infobrev for november!
Kolonihagesesongen 2019 er over
Husk årsmøtet lørdag 12. oktober kl 13 - velkommen!
Besøk oss kommende helg - Nordbergveien 105 - følg Plassveien helt opp!
Birøktere i aksjon
Kom på Café Utsikten søndag 18. august!
Søndagskafen - mer enn kaffe og kaker!
Skolehagelærer Nina Berge har vært hos oss og fortalt om kompostering. Om kald- og varm kompostering, bokashi-kompostering i en lufttett bokashibøtte, om mikroorganismene og smådyra som bryter ned hageavfallet. Og om viktigheten av luft i komposten.
Begge fordragsholderne gikk en runde rundt i hagen og svarte på spørsmål fra kolonistene – her var det mye å lære. Takk til styrets Trine Bråthen som har invitert de kunnskapsrike damene.
Medlemsmøte 11. juni 2019
Ny prøveordning for parkeringsplassen på Solvang avd 4 – 2019 og 2020
· Hver hytte kan kjøpe ett kort, men kortet kan brukes i hvilken som helst bil, også gjesters bil.
· Du trenger ikke å ha bil selv for å kjøpe et kort.
· Kortet gjelder frem til 1. mai 2020, etter det må du kjøpe et nytt oblat.
Kortene med oblat for inneværende sesong selges ved Felleshuset, og må betales kontant eller med Vipps
tirsdag 14.mai kl 17.30-18
tirsdag 28.mai kl 17.30-18
Styret mener en slik ordning er til fellesskapets beste her i kolonihagen, siden det alltid er mange ledige plasser på parkeringsplassen. Avd 3 har allerede innført et tilsvarende opplegg.
Kvistbilen og innsamling av hageavfall på følgende datoer:
- mandag 19. august kl. 19.15-20.00
- mandag 16. september kl. 19.15-20.00
- mandag 14. oktober kl. 18.15-19.15
Bilen blir stående innefor bommen i Nordbergveien 105.
Nå titter de første vårblomstene fram
Vårens første dugnad er lørdag 27. april kl 10. Lørdag 4. mai kl 14 er det ekstraordinært årsmøte fulgt opp av vårmøte.
Kvistbilen kommer lørdag 4. mai kl 11.15 - fin oppvarming til årsmøtet. Rett over påske onsdag 24. april kl 17 er det dugnad på felleshuset. Flere planer for sesongen finne du her her i form av "årshjulet" og april-info fra styret.
Har du lyst til å synge i kor?
Dirigent: Aud Søyland
Varsel om sprengning på Sogn transformatorstasjon
Det vil bli 0-5 sprengninger per dag, avhengig av hvor på tomta arbeidene befinner seg. Alle sprengninger vil bli varslet med sirener, og du kan abonnere på sprengningsvarsel på www.nabovarsling.no/sogntrafo. Du vil da få SMS ca. 30 minutter før sprengning.
Arbeidene vil pågå mellom 07.00 og 19.00 på hverdager. Arbeid på lørdager kan forekomme.
Dersom du har spørsmål til prosjektet kan du ta kontakt på storoslo@statnett.no eller 957 20 211 (ikke sms).
Snart bøyer vi oss over blomsterbed uten snø i skoene ...
Februar informasjon fra styret finner du her
Godt nytt år i kolonihagen!
Årets julegave! Kolonihagen har fått 240.000 til oppgradering av lekeplassen!
Det var i alt 337 søknader om en pott på kr 30.351.888,- 130 lag og foreninger fikk innvilget sin søknad for å skape et bedre miljø for barn og unge. Sparebankstiftelsen støtter tiltak innen kunst, kultur, friluftsliv, idrett, naturkunnskap, nærmiljøaktiviteter og kulturminner. Solvang kolonihager avdeling 4 var en av dem - HURRA! Årets best tenkelige julegave!
Styremøtene går sin gang - også utenfor sesongen. Her kan dere lese desembernytt fra styret.
En sommer er over – vi sees igjen til neste vår
Informasjon til alle kolonister på Solvang fra Samarbeidsutvalget (SU)
Frist: 18. november.
https://www.solvangregler.no/2018/utkast-byggeforskrifter-1/
SU og byggeforskriftsoppryddingskomiteen ønsker også å kartlegge bruk av kjellere og hemser på Solvang, med tanke på den pågående revisjonen av byggeforskriftene.
Vi ber om at hver parsell fyller ut et enkelt spørreskjema (tar bare et par minutter). Frist: 1. november.
https://goo.gl/forms/6ZVRGLC3mW4DHJqA2
Alle hyttene har nå fått offisielle gateadresser og nytt postnummer
https://www.solvangregler.no/2018/alle-hyttene-har-fatt-tildelt-adresse-og-nytt-postnummer/
God høst!
Erik Bolstad – leder for Samarbeidsutvalget for Solvang kolonihager
Nyheter fra Norsk kolonihageforbund
Årets loppe- og høstmarked
Vinteropphold i Solvang 4
Det inngår endel vaktmesteroppgaver med vinteroppholdet.
Søknad sendes på e-post: solvang4@kolonihager.no eller leveres i postkassen på felleshuset.
Høst- og loppemarked lørdag 1. sept. og søndag 2. sept. kl 11-15
Her kan du få kjøpt lopper i alle varianter, sportsutstyr, leker, porselen, kjøkkenutstyr, lamper, elektriske dupeditter og mye, mye mer. Matmarkedet er verdt et besøk, og ikke minst vår egen Cafe Utsikten som serverer deg det du måtte trenge. Markedet arrangeres i forbindelse med Solvangdagene, så her blir det liv og røre for både liten og stor. Mye skjer! Vi har også eget barneloppemarked disse dagene.
For å besøke oss kan du: - buss 25 fra Majorstuen til stoppested Norbergveien - t-bane Sognsvannsbanen til Kringsjå og gå gangveien ned. Bil, kjør opp Sognsveien og ta til venstre i Nordbergveien.
Du kan betale med kontakter eller Vipps på markedet. Velkomen skal du og dine venner være!
QUIZ-kveld Torsdag 23. august kl 19:00 i Felleshuset Solvang avd 4.
August info fra styret
.
Ønsker du salgsbord på vårt brukt-/håndverksmarked?
Under Solvangdagene 1.- og 2. september kl 11-16 arrangerer Solvang avd 5 «kunst-og håndverksmarked» samt «brukt- og antikkmarked». Har du noe selvprodusert eller finere lopper du ønsker å selge er du velkommen til å ha salgsbord på vårt marked.
Bestill et salgsbord på markedet via Berit Hogstad hytte 570/ berit.hogstad@hotmail.no med informasjon om hvem du er, kontaktinformasjon, hva du selger og hvilken/hvilke dager du ønsker å stå.
Det koster kr 200 for én dag og kr 300 for begge dager. Påmeldingsfrist er 15. august.
Nytt fra siste styremøte finner du her! Vi ønsker alle en god sommer:-)
Dugnad før gatefesten lørdag 7. juli kl 12-14
Velkommen til gatefest i Poppelveien!
Nytt SU, Statnett/trafostasjon fra medlemsmøtet finner du her
Et lite resyme fra årets St. Hans fest
Velkommen til Barnefest lørdag 23. juni kl. 12 - 14
Velkommen til medlemsmøte og Quiz fra 18:00 tirsdag 12. juni
Quiz Tirsdag 12. juni kl. 19
Barnas St. Hans-fest Lørdag 23. juni kl. 12
Ordensrunde Lørdag 23. juni kl. 12
St. Hans-fest Lørdag 23. juni kl. 19
Kvistbilen Mandag 2. juli kl 1915-20
Dugnad Lørdag 7. juli kl. 12
Kvistbilen Mandag 6. aug. kl 1915-20
Quiz Torsdag 23. august kl. 19
Høstmarked Lør- Søn 1-2. sept.
Kvistbilen Mandag 3. sept.kl 1915-20
Fårikålmiddag/Fest Lørdag 15. sept. kl. 17
Siste åpningsdag Café Søndag 16. sept. kl. 12-15
Dugnad Lørdag 22. sept. kl. 12
Ordensrunde Lørdag 22. sept. kl. 10
Kvistbilen Mandag 1. okt. kl 1915-20
Oppsummering
Komiteer Onsdag 10. oktober kl. 18
Årsmøte Lørdag 13. oktober kl. 13
Vannet stenges Søndag 21. okt kl. 14
Åpen spørretime før styremøtene
Et populært tiltak hvor kolonistene har mulighet til å spørre om smått og stort de har på hjertet. Denne gangen var det spørsmål knyttet til regler for utskifting av vinduer som ble besvart på stedet og en oppfølgingssak etter graving som styreleder tar videre til Glitre gjennom SU.
Neste mulighet vil være før styremøte 5. juni på Felleshuset kl. 1730
Styremøte 11 Tirsdag 19. juni kl 18 - Åpen halvtime på Felleshuset kl 1730
Styremøte 12 Tirsdag 7. august kl 18 - Åpen halvtime på Felleshuset kl 1730
Styremøte 13 Tirsdag 21. august kl 18 - Åpen halvtime på Felleshuset kl 1730
Styremøte 14 Tirsdag 4. september kl 18
Styremøte 15 Tirsdag 18. sept. kl 18
Styremøte 16 Tirsdag 9. oktober kl 18
Styremøte 17 Lørdag 13. oktober kl 12
Tidspunkt for innsamling av hageavfall i 2018
Velkommen til foredrag på Solvang 5
Møte i hagekomiteen – og åpen halvtime ved neste styremøte
Det er ikke bare hagekomiteen som holder hjulene i gang. I løpet av forrige uke har det vært styremøte - referatet kan du lese her!
Åpen halvtime innføres etter planen fra neste styremøte, klokka 17:30-18 tirsdag 22. mai på Café Utsikten hvis pent vær. Blir det dårlig vær er neste mulighet på huset tirsdag 5. juni. Alle komite-lederne inviteres på møte tirsdag 5.juni klokken 18, i forkant av ordinært styremøte – og i etterkant av åpen halvtime
Cafevakter og vask av felles dusjer/toaletter og vaskerom
For enkelhets skyld formidles listen til alle - men halvparten av dere må jo vente til neste år før dere får slippe til. Dere som skal i vinden i år får også listen utlevert i hyttepostkassen. Dere finner også oversikten her!
Vask&cafevakt regnes som pliktarbeid, og kommer i tillegg til de minst 10 timene man må gjøre i komiteen sin. Mange komiteer er allerede i gang, men en endelig oversikt over hvem som hører til hvor kommer i løpet av kort tid.
Tidenes oppmøte på felleshusdugnad
Møt opp på dugnader og innsamling av hageavfall!
Vaskedugnad av Felleshuset primært på innsiden. Og kanskje på utsiden?
Onsdag 25. april klokka 17
Meld fra til Bente på sms 90650498 om du kommer! Jo flere jo bedre!
Hilsen huskomiteen.
Vårdugnad lørdag 5. mai kl. 11
Fellesområdene skal klippes ryddes og rakes – ta med deg hageutstyr!
Møt opp! Dette er en fin sosial anledning og det blir servering.
Etter dugnaden blir det innsamling av hageavfall
lørdag 5. mai klokka 13.30-14.30 v/parkeringsplassen
Neste innsamling er mandag 28. mai kl 19.15-20.00
Styret
Endelig, nå kan sesongen starte!
Velkommen til hagen!
Sesongen 2018 er her – til tross for litt mye snø!
Vi vet ennå ikke om vannet er koblet til på Felleshuset den dagen, men vi velger likevel å avholde møtet som planlagt. Veien opp til Felleshuset er brøytet og bar.
Vedlagt ligger også et skjema vi ber dere om å fylle ut og levere, enten på møtet - eller i postkassen på huset senest 15.mai. Det er for at vi skal sikre oss at vi har rett informasjon om alle.
Vi sees lørdag 21.april!
Mvh
Styret,
Kristin, Heidi, Nils Helge, Omar, Torild, Carine, Rune, Karina og Trine
Mens vi venter at snøen i hagen skal smelte
Her er planene for inneværende sesong:
Sammenkomst for komité lederne
Ekstraord. vår- årsmøte
Dugnad Felleshuset inne og ute
Dugnad
Medlemsmøte
Quiz
Barnas St. Hans-fest
Ordensrunde
St. Hans-fest
Quiz
Høstmarked
Dugnad
Fårikålmiddag/Fest
Ordensrunde
Oppsummering Komiteer
Årsmøte
Vannet stenges
Utsatt – ny dato kommer
Lørdag 21. april kl. 13
Onsdag 25. april kl. 17
Lørdag 5. mai kl. 11
Tirsdag 12. juni kl. 18
Tirsdag 12. juni kl. 19
Lørdag 23. juni kl. 12
Lørdag 23. juni kl. 12
Lørdag 23. juni kl. 19
Torsdag 23. august kl. 19
Lør- søndag 1-2. sept.
Lørdag 15. sept. kl. 12
Lørdag 15. sept. kl. 17
Lørdag 22. sept. kl. 13
Onsdag 10. oktober kl. 18
Lørdag 13. oktober kl. 13
Søndag 21. okt kl. 14
Vinteridyll i kolonihagen
Godt nytt år til alle kolonister fra det nye Styret i Solvang 4!
Nytt av året er at vi tester ut en ny ordning der vi legger ut noen ord om saker vi har diskutert etter hvert møte. Kom gjerne med tilbakemeldinger på dette tiltaket. Her finner dere en kortversjon av styremøtet i januar 2018.
Det nye Styret består av styreleder Kristin Standal foran til høyre, nestleder Lars Brekke, fra venstre bak Carine Fløystad styremedlem, Karina Hellum varamedlem, Trine Bråthen sekretær, Heidi Vestala styremedlem, Torild Olufsen styremedlem, Omar Pettersen styremedlem og Rune Berg varamedlem. Kasserer Nils Helge Hjelme var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Innlevering av ny bostedsattest innen 15. mars
Nå er det tid for å sende inn ny bostedsattest til styret. Fristen er 15. mars. Bostedattesten kan sendes på mail til styret ved å klikke her. Den kan også legges i styrets postkasse på felleshuset eller sendes til Solvang kolonihage avdeling 4, Postboks 3801 Ullevål Stadion, 0805 OSLO.
Ved å klikke på denne lenken finner du søknad om bostedsattest
Strømløst i kolonihagen
Akkurat nå jobber de på vår avdeling. Det betyr at strømmen blir koblet ut hverdager fra ca. 07.00 – 16.00 t.o.m. fredag 22.12. Arbeidet gjenopptas 02.01.2018 - og skal være ferdigstilt i mai.
Det er kun tre hoved-strømmålere for alle de 597 hyttene på Solvang, så det er vanskelig å vite hvilken avdelinger som blir berørt når.
Høstfesten lørdag 16. september!
Aktiviteter i hagen for resten av sesongen 2017
Reviderte byggeforskrifter pr august 17. Oppdaterte SU forskrifter og referat fra siste SU møte finner dere under dokumenter og skjema
Referatet fra medlemsmøtet i juni finner der under dokumenter og skjema
Prøveordningen med åpen port fra 700-1900 er nå avsluttet!
Styret oppfordrer kolonister til generelt å begrense kjøringen. Ordningen opphører fra 27. september 2017.
Loppe- og høstmarkedet i avdeling 4 på Solvang - 2017
Hele års-hjulet for 2017 finner dere under dokumenter og skjema
Viktig informasjon fra Oslo Krets av Norsk Kolonihageforbund
Årets største begivenhet på Solvang Kolonihager Avdeling 4
Gratis adgang / Barnevennlig / lekeplass med solvang råeste akesklie / Loppemarked / Bondens marked / Kafé-utsalg
Kom innom og se vårt utvalg av plantestiklinger, blomsterbuketter, frukt og grønt fra hagene, og mye, mye mer.
Cafe Utsikten holder åpent og det blir salg av vaffel, pølser, kaker og andre godsaker.
Velkommen til alle og enhver!
Adressen er Nordbergveien 105 og du kommer deg dit med buss 25 fra Majorstuen til stoppestedet Nordbergveien eller ta Sognsvannsbanen til Kringsjå og gå gangveien ned derifra. Inngang til hagen fra sideport.
Kjører du bil i Ringveien, tar du av ved Ullevål Stadion og kjører oppover Sognsveien. Ta til venstre i Nordbergveien. Hovedinngang fra gul bom i Nordbergveien. Du finner parkeringsplasser om du kjører til enden av Nordbergveien og opp til høyre. Ta da inngang til hagen via sideport.
Loppe- og høstmarkedet finner du helt øverst i hagen ved vårt felleshus. For nærmere kjøreanvisninger, informasjon om kollektivtransport og kartskisse av hagen, se under menyvalget "Kontakt oss"!
Vi tar også imot lopper.
Kontakt Hjelme 959 95 879 eller Hansen 930 34 634.
(ikke hvitevarer eller store møbler)
Et lite resymé av gatefesten som fant sted i hagen lørdag 15. juli kl. 17.00
En stemningsrapport fra årets St. Hans feiring
God natt, kjære Oslo! God natt. God natt
Dette er også et videoklipp, men for "datatungt" til å legges og sees på web siden direkte. Klikk på bildet og se den fra hagens facebook side, eller gå inn på "Solvang-folk" på facebook. (lukket gruppe)
Sommeren har kommet til Solvang 4
Vipps er på plass i hagen
Utlysning og salg av rekkehytter!
Grunnopplæring om snegler
Årets sesongåpning av Café Utsikten ble en suksess
Nyheter og informasjon fra landsmøtet i kolonihageforbundet
Norsk kolonihageforbund. Samt et par informasjonspunkter under lenkene.
De aller fleste av forbundets medlemmer har arrangement som er åpne for alle. I fjor ba vi om at disse ble meldt inn til styret, og la dem så i en felles kalender. Det fungerte ikke så godt, fordi det var få som husket å sende inn melding. Nå har vi opprettet en facebook-gruppe og håper flest mulig fra hagestyrene vil melde seg inn der. Dette er et egnet sted å dele informasjon om arrangement, gi og få råd, inspirasjon og relevant informasjon hagene imellom. Vi har laget det som en lukket gruppe der man må være medlem. Dette er ikke kolonihageforbundets offisielle nettside, den finner du på www.kolonihager.no, men en uformell diskusjonsgruppe. Det er opp til medlemmene om dette blir en aktiv og nyttig gruppe. Søk etter "Kolonihageforbundets diskusjonsgruppe" og meld deg inn.
Telefontjeneste
Etter oppfordring fra landsmøtet oppretter vi nå et mobilnummer som går direkte til en i styret. Dette vil inntil videre være et tillegg til det vanlige telefonnummeret (som går til Legalis). Som en prøveordning settes det åpen telefontid tirsdager og torsdager 17-20, utenom dette er det telefonsvarer og mulighet for å sende SMS. Vi ser an erfaringen med dette før vi utvider. Vi sender ut informasjon om telefonnummeret når alt er klart.
Snart hagetid!
må passe på. Treet må ikke blø, og du vil ikke ha frostskade i snittet du lager. Sevjen har ikke begynt i treet enda, og perioden
med streng kulde er over. Hagesesongen er rett rundt hjørnet. Ta deg en tur i hagen - enkelte dager varmer til og med sola!
Mens vi venter på sommeren
Informasjon fra Oslokretsens Styre - Januar 2017
Oslokretsens nye nettsider og nytt ventelistesystem med hyttetorg vil ifølge planen bli lansert 28 mars. For hagestyrene vil dette i første omgang hovedsakelig ha betydning for hvordan salg av hytter skal foregå fra kommende sesong.
På styreledermøtet i november presenterte vi Hyttetorg – den nye portalen for salg av hytter. Vi presenterte to alternativer for salgsprosedyre/visning, og det var enighet om at følgende prosedyre for salg av hytter/parseller i kommende sesong:
- I sesongen 2017 vil vi slutte med å invitere utvalgte søkere til visninger/salgsmøter.
- Etter intern runde blir ledige hytter lagt ut for salg på vår nye portal ‘Hyttetorg’.
- Alle søkere får varsling via epost om at det er ledige hytter, men de må logge seg inn på ‘Min side’ for å finne informasjon om hytte og om visninger. Søkerne kan selv angi hvilke hager de vil ha slik informasjon fra.
- Det vil bli arrangert en åpen visning hvor alle interesserte kan komme. Om hagene ønsker det kan de velge flere visningsdager/tidspunkt. For å unngå at flere hager har samme visningstidspunkt, må vi ha en felles kalender hvor man ‘booker’ et visningstidspunkt som er ‘ledig’.
- Dersom en søker etter visning bestemmer seg for å melde interesse for kjøp, må han/hun logge seg inn på ‘Min side’ og registrere en forpliktende interesse for kjøp.
- Salgskomiteen avklarer / velger ut hvem som skal få kjøpe hytten etter hagens tildelingskriterier/prioriteringer. Hageforeningen følger opp derfra, med kontraktsinngåelse, oppgjør, overdragelse m.v. . De som ikke nådde opp, får epostmelding om hvilken ansiennitet som var nødvendig etc.
Forhåpentligvis vil den nye salgsprosedyren gjøre salgsarbeidet enklere for salgskomiteene, men det har også noen konsekvenser:
Visninger
Det kan potensielt komme veldig mange folk på visningen. Vi får høste erfaringer og gjøre nødvendige tilpasninger. Kanskje kan vi etter hvert styre dette i noen grad ved å antyde hvilken ansiennitet man erfaringsmessig må ha for å få tildelt hytte. Mange folk kan være en utfordring, men også gi oss noen muligheter til å vise oss frem. Hver enkelt hage står fritt til hvordan de vil løse dette. Man kan for eksempel gjøre visningsdagen til et ‘event’ med salg av vafler etc. En utfordring kan være bemanning hvis det er visning på flere hytter samtidig
Publisering av ledige hytter
Ledige hytter blir publisert på hyttetorg, Det innebærer å laste opp bilde av hytten, en kort beskrivelse av hytte og parsell, takst-dokument, visningstidspunkt og frist for å melde kjøpsinteresse. Dette gjøres i henhold til en mal /veiledning som vi vil lage.
Tidslinje – tidspunkt for salg
Etter intern runde, blir hytten lagt ut for salg. Hytten bør ligge på portalen en periode før visning. Visning kan derfor avholdes tidligst to uker etter publisering. Så må søkere ha noen dager på seg før registreringsfristen utløper. Det betyr at de fort kan gå 3 uker fra hytten legges ut, til det er avgjort hvem som får tildelt parsell og hytte.
Med vennlig hilsen
For Oslo krets av Norsk kolonihageforbund
Wenche Lillevik, styreleder
Nyhetsbrev fra Kolonihageforbundet
om landsmøtet i 2017. Du kommer direkte til nyhetsbrevet fra denne lenken.
Der finner du informasjon om temaene og hele programmet for landsmøtet.
Sted og dato for landsmøtet er satt. Frist for innsendelse av forslag er forlenget til 15. desember.
Vi viser også til at vi har lagt ut fakta-ark som er gitt ut av det internasjonale forbundet.
På siden Internasjonalt er det mye interessant stoff også for våre hager.
Vi ber styret i hver hage videreformidle nyhetsbrevet til sine parsell-leiere.
God jul!
Hilsen styret i Norsk kolonihageforbund
Norsk Kolonihageforbund trenger forlag til kandidater til tillitsverv til styret
• Forbundsleder
• Nestleder
• Kasserer
• Sekretær
• 1 styremedlem
• 2 varamedlemmer (i rekkefølge)
Valgkomitéen er opptatt av å åpne nominasjonsprosessen for alle kolonihagene i Norsk kolonihageforbund og for forbundsstyret – samt inkludere alle medlemshager og forbundsstyret i nominasjonsprosessen. Vi sender derfor denne e-posten til alle involverte, og ber alle om å foreslå kandidater.
Vi ber derfor alle kolonihagene og forbundsstyret om å komme med forslag på kandidater samt hvilket verv de er aktuelle for innen 15. januar 2017.
Det er viktig at alle sender inn forslag på kandidater. Forslagene må begrunnes. Alle kandidater som sitter i forbundsstyret i dag, også kan foreslås gjenvalgt.
Medlemmer til fondsstyret (Norsk Kolonihageforbunds Fond til vern og bevaring av parsell- og kolonihager) velges for fire år og er ikke på valg før landsmøtet 2019.
Forslag sendes til Solvang 4 sitt styre på mail solvang4@kolonihager.no
Finale i sommerhytta 2016 og du er velkommen!
Vil du at kjøkkenet ditt på hytta skal bli rikskjendis, sammen med andre kjendiser i programmet "Sommerhytta"?
Kjøkkenet må ha over- og underskap og ikke være nylig oppusset. Det skal brukes til et TV-opptak hvor programleder blir vist smarte løsninger for å holde orden i et kjøkken, av interiøreksperten. Noen av løsningen kan bli værende i hytta om ønskelig.
Merk: Kort frist for å melde sin interesse.
Ta straks kontakt med Sara på telefon 97954375 om du tror du har et kjøkken i hytta som passer!
Gladmelding - Vannet stenges ikke før 23. oktober
Les nyhetsbrev fra Norsk Kolonihageforbund
Loading PDF...
Årsmøtet lørdag 8. oktober kl. 13.00
Stort festlokale for utleie
Sommer idyll
Bilfrie småveier går på kryss og tvers i hele området og er du hageinteressert er det en opplevelse å rusle rundt her.
Utsikt fra Café Utsikten
Årets høst- og loppemarked nærmer seg!
Velkommen til høst- og loppemarked i hagen vår!
Bilder fra fjorårets arrangement!
Oslo Bymuseum arrangerer byvandring til Solvang Kolonihager!
Kolonihagene - små, men betydningsfulle for byen
Mellom 1906 og 1929 ble byens kolonihager etablert. De skulle gi byborgerne muligheten til å dyrke sine egne grønnsaker og høste frukt, samt en grønn fritid.
Bli med inn i kolonihagen og få et innsyn i hvordan hagene, hyttene og parsellene ser ut og utnyttes. Og få litt kjennskap til dagliglivet i kolonihagen.
Ved professor Oddrun Sæter (HiOA)
Når: Tirsdag 23. august kl. 18
Hva: Byvandring
Møtested: Sognsveien 84, ved porten til Solvang kolonihage
Velkommen til Quiz på torsdag!
Alt om TV2 satsingen "Sommerhytta" finner du her!
- Programmet heter "Sommerhytta", med undertekst "Bygg din drøm"
- Et team på 12 personer vil filme fra mandag 15. august...
- Det filmes fra kl 0730 - 2100 alle hverdager
- Det filmes to lørdager i perioden, også under Høstmarkedet
- Produksjon fra mandag 15. august - fredag 21. oktober
- 21. oktober kåres det en vinner som får en boenhet
- Arbeidet hittil er utført av Spikern Bygg og Hageland anleggsgartnere
- Kjent og kjær TV2 profil vil lede programmene
- Kjente TV2 personligheter vil være eksperter som kommenterer underveis i programmene
- Parene som deltar er i 20. - 30. og 40. års-alderen
- Parene er ulikt sammensatt, vedrørende bakgrunn og kjønn
- Deltakerne får nye oppgaver hver uke, både inne- og uteoppgaver
- Deltakerne vil mest sannsynlig søke tips og råd hos kolonistene
- Hver fredag skal deltakerne bedømmes, da oppfordres alle beboere til å delta. Bedømmelsen foregår i Plenveien på 3ern kl. 16
- Fra kl. 16 blir det grill og underholdning på samme plass. Alle kolonister, familie og venner er velkommen
- Vær raus mot deltakerne og ta de godt imot
- Vær med på å formidle kolonihagen sine gode verdier og samhold
- Kontaktperson i hagen er Kolbjørn Njøten
Spikern Bygg hjelper deltakerne og har allerede startet opp med forberedende arbeid med byggingen av rekkehyttene.
Måtte beste team vinne!
Vil du bli kolonist? Bli med i oppussingskonkurranse!
Se søknadsskjema for informasjon - har du ytterligere spørsmål kan du kontakte Strix på solvang@strix.no
Vårbrev fra styret - 2016
Botid/Utlån/Postkasse/Hyttenummer
Botiden er som vanlig fra 1. april til 31. oktober. Det er viktig at kolonistene benytter hytte og parsell mest mulig i botiden. Det er tusener på venteliste som drømmer om en hageflekk med hytte. Vi minner om at utleie av hytte ikke er tillatt og at utlån utover 2 uker og vinteropphold krever skriftlig søknad. For at styret skal få delt ut informasjon, er det viktig at alle har postkasse tilgjengelig på parsellen i hele botiden, at styret får melding om adresseforandring og at du oppgir evt. ny e-postadresse. De som ikke har hyttenummer fastmontert på hyttevegg vendt mot veien, må montere dette snarest mulig
Vann/Søppeltømming
Vannet settes på lørdag 9. april 2016 kl. 12. Den enkelte kolonist er ansvarlig for å stenge egne kraner før denne dato, og det er ønskelig at alle er til stede for å sjekke vanntilkoblingen til egen hytte på angitt tidspunkt. Søppelcontainer er på plass og tømmes jevnlig utover i sesongen.
Henting av hageavfall
Informasjon om henting av hageavfall er distribuert på web, Fjesbok og informasjonstavler.
Plikttimer og felles dugnad
Det er viktig for fellesskapet at alle stiller selv til pålagt pliktarbeid og at de som har mulighet, møter opp på felles dugnad. Aldersgrense for å betjene motorisert utstyr er 16 år. Første felles dugnad holdes 7. mai, men det er sannsynlig at vi må innkalle til ekstraordinært dugnadsarbeid for å hjelpe noen av våre mest berørte (etter gravearbeid) parselleiere med å komme i orden.
Butikken / Rekkehyttene
Produksjonsselskapet STRIX starter forberedelser til produksjon av TV-serie fra Solvang i løpet av våren sommeren. Det antas at de vil være i full produksjon med opptak fra ca 1. august. Konseptet er at tre familier konkurrerer om å bli den beste kolonisten, basert på bygging av leilighet i rekkehytte og andre kriterier som avklares nærmere senere. Solvang 4 vil bli trukket aktivt inn i serien. Foreslår derfor at alle allerede nå planlegger at bostedet er Solvang Avdeling 4 fra august til november. Det skal produseres 40 sendinger som sannsynligvis vil bli sendt på TV2 vinteren 2017.
Parkering
Parkeringsplassen vil fortsatt være allokert for entreprenøren i en periode. Det er imidlertid fullt mulig å parkere der fra torsdag ettermiddag til søndag kveld. Det er gode muligheter for parkering på vestsiden ved transformatorstasjonen, brakkeriggen er fjernet.
Det er mulig at STRIX må benytte deler av parkeringsplassen i forbindelse med innspilling av TV serien, dette er ikke endelig avklart – kommer tilbake med mer informasjon når dette er klart.
Ny spillvannsledning
Arbeidet med ny spillvannsledning er i full gang igjen etter vinterpausen. For tiden pågår arbeid med å legge "subbus" på alle gangveger som har vært gravd opp. Dette er underlaget for asfalten som skal legges senere. Det er viktig at dette får tid til å sette seg slik at ikke vegen synker etter at asfalten er lagt. Telen sitter fortsatt dypt flere steder, det vil ikke bli lagt asfalt før vi er sikre på at grunnen har satt seg ordentlig. Forhåpentligvis vil vi da ha ferdig asfalterte veger i løpet av mai. Det gjenstår fortsatt noe arbeid med spillvannsledning. Dette gjelder bakken fra Poppelveien ned mot Nordbergveien, Vestkroken på innsiden av gjerdet mot gangvegen, baksiden vest for toalett hus øst og noen punkter i Åsveien. Som dere sikkert har lagt merke til er parkeringsplassen fortsatt stengt, det vil den være fram til entreprenør er ferdig. Det er imidlertid gode muligheter for parkering ved Trafostasjonen etter at brakkeriggen der ble fjernet. Vi har også utvidet området ved kafe utsikten, dette er overskuddsmasse etter utgravingene - hvordan dette området skal benyttes skal vi i fellesskap avgjøre når det har fått "satt" seg.
Det er flere hytter som har benyttet seg av tilbudet fra entreprenør om graving og legging av stikkledning fra hovedrør og inn til hytteveggen. Ta direkte kontakt med Frank (byggeleder på stedet) for avtale om befaring og pris. Frank og Egil (representantene fra entreprenør Kjell Mørk AS) er til stede på Solvang fra Mandag morgen til Torsdag formiddag.
Taksering av hytte og parsell
Oslokretsen har revidert takseringsreglene for hytte og parsell. Grunnprinsippet er å premiere godt vedlikehold av hytte og parsell. Salgskomiteen og styret har deltatt på kurs for å sette seg inn i det nye reglementet. Reglementet er tilgjengelig via link på våre hjemmesider.
Redskapsbod
Det er nå tillatt å bygge frittstående redskapsbod på parsellen. Tegninger og forskrifter er tilgjengelig på våre hjemmesider.
Kolbjørn
Noen aktiviteter i årets sesong
Ekstraordinært årsmøte og vårmøte lørdag 23. april kl. 12
Medlemsmøte tirsdag 14. juni kl. 18
Quiz tirsdag 7. juni kl. 19
Barnas St. Hansfest / St. Hansfest lørdag 25. juni
Høstmarked lørdag og søndag 3.-4. september
Fårikålmiddag og fest lørdag 17. september
Vannet stenges søndag 16. oktober
Års-hjul for 2016
Innsamling av hageavfall
Avfallsbilen vil stå i forbindelse med parkeringsplassen flg. dager:
- Lørdag 30. april kl. 1330 - 1530
- Mandag 30. mai kl. 1930 - 2030
- Mandag 4. juli kl. 1930 - 2030
- Mandag 1. august kl. 1930 - 2030
- Mandag 5. september kl. 1930 - 2030
- Mandag 26. september kl. 1830 - 1930
Går du med planer om å selge egen hytte?
TV og Internett i kolonihagen
Vi minner om Get og avtalen vi har med selskapet, noe som gir deg tv og internett omgående. Dette gjelder fra dags dato og frem til 31. oktober.
Ny type utebod
Tegninger for uteboden, oppdaterte ordensregler, byggeforskrifter, ny byggesøknad og -tillatelse finner du fra menyvalget "Dokumenter og skjema" eller du kan klikke her!
Nye prioriteringskriterier for de på venteliste til Solvang 4 i år
Hvert år gjør hagene en vurdering av prioriteringer i søkerlisten og i år vil Solvang avdeling 4 prioritere barnefamilier.
De vil si at 75 % av tildelinger vil skje til barnefamilier med barn under 13 år og at 25 % vil gå til de som står øverst på ventelisten.